Якщо ви помітили помилку в тексті, будь ласка виділить її мишею і натисніть CTRL+ENTER Також ми будемо дуже вдячні Вам за підтримку нашого проекту і його додавання в будь-яку популярну соціальну мережу, представлену нижче
Код для вставки нашого посилання на сайт або блог можна узяти ТУТ
Пошук від


Київ і його роль у житті України в XIV— першій половині XVII століття

Значно перебудована була у XVII столітті також Успенська церква Києво-Печерського монастиря. Її тогочасний зовнішній вигляд зображено на багатьох гравюрах книжкових видань, які випускав Печерський монастир, а також на плані Києва 1638 року.

Крім названих споруд стародавнього Києва, зазнали корінних архітектурних перебудов у XVII

столітті також храм Спаса на Берестові, церкви Пирогощі та Кири- Г лівська на Подолі. В 1631 році на Подолі, поблизу Житнього ринку, коштами бага­того київського міщанина по прозвищу Залізний Гріш споруджено храм Миколи Притиського, який існує понині. Цей храм з одною банею, поставленою на восьмигранний барабан, у своїй основі має вигляд хреста з подовженим захід­ним раменом. Такий стиль кам'яних культових споруд був запозичений з ук­раїнської архітектури дерев'яних будов і властивий саме XVII століттю. Суво­рий інтер'єр церкви Миколи Притиського з її підпружними монументальними арками, без зайвих дрібних, членувань, ліплень, різьблень тощо вражає своєю величністю.

Для архітектури України XVI—першої половини XVII століття було властиве будівництво храмів-фортець, які мали оборонне значення. Одною з таких церков-фортець був Межигірський монастир поблизу Києва. У 1651 році його намалював голландський художник Вестерфельд, що перебував тоді в Києві. Укріплення Межигірського монастиря були дерев'яні в стилі української народної архітек­тури, з оборонними вежами здебільшого квадратного зрубу і дахом у вигляді намету, вкритого гонтою або драницею. Покрівля мала невеликий злам на зразок солом'я­них або очеретяних покрівель українських хат. Посеред укріплення стояв п'ятика- мерний і відповідно п'ятикупольний монастирський собор Спаса, збудований у 1611 році. У Межигірському монастирі в XVII столітті був написаний відомий «Межигірський літопис».

Образотворче мистецтво Києва, як і всієї України в XIV—XV століттях мало переважно церковно-релігійний характер. І все ж, незважаючи на використання норм художньої культури Київської Русі, в мистецтві, зокрема в живопису, дедалі більше відбувалися зрушення, що зумовлювались внутрішнім розвитком суспіль­ства, зміною поглядів на мистецтво, ознайомленням з мистецтвом Польщі, Чехії, Німеччини та інших країн. Центром малярства в Києві був Печерський монастир, де в XIV—XVII століттях існувала художньо-мистецька школа і працювало чимало іконописців.

Київські художники у своїх творах починають поступово відходити від умовного зображення, стає помітним прагнення відтворити реальні почуття, психологічні переживання. Поряд з традиційними прийомами ми бачимо пошуки нових форм. І хоч майстри українського мистецтва все ще використо­вують релігійні сюжети, але намагаються зробити ці сюжети зрозумілими народові.

Творів живопису та скульптури Києва XIV— XVII століть збереглося зовсім мало. Це пояс­нюється тим, що внаслідок грабежів польсько-ли­товської шляхти та уніатів і систематичних пере­будов пам'ятки настінного станкового живопису, а також скульптури руйнувалися. Але й ті, що збе­реглися до наших днів, свідчать про високий рівень образотворчого мистецтва того часу. Так, видатною пам'яткою скульптури другої половини XV сто­ліття є рельєф-триптих із зображенням божої матері Оранти та Антонія і Феодосія Печерських. Триптих було створено на замовлення князя Семена Олель- ковича в 1470 році під час відбудови Успенського собору Києво-Печерського монастиря. Цей рельєф містився на стінах абсиди собору, але під час ре­монту в 1890 році його перенесено у велику лавр­ську дзвіницю.

До визначних пам'яток різьбярства та скульп­тури в стилі ренесансу належав надгробок князя К. І. Острозького—гетьмана Великого князівства Литовського. Його побудував на свої кошти син гетьмана, відомий культурний діяч України К. К. Острозький 1579 року в Успенському соборі Києво-Печерської лаври на місці поховання К. І. Острозького. В період тимчасової німецько-фашистської окупації Києва, коли гітлерівці зруйнували Успенський собор, загинув і цей пам'ятник.

В 1642—1644 pp. київський митрополит П. Могила реставрував храм Спаса на Берестові в Києві. Для його розпису він запросив майстрів з Афону. У Спаських фресках поряд із традиційною умовністю поз, канонічністю зображення більш реалі­стично показано побут, окремі типи. Це насамперед помітно на фресці «Благові­щення». Образ діви Марії далекий від традиційного візантійського зображення богоматері. Свіжо і яскраво намальовано букет живих квітів у глечику на неве­личкому столику. Багато є цікавих побутових подробиць і в інших сценах на єван­гельські сюжети у «Різдві Христовому». Тут виділяється нерозлучна з українською матір'ю-породіллею баба-повитуха. Вона пов'язана хусткою і одягнена в україн­ську сорочку з короткими рукавами. Рукою вона пробує воду в купелі, що приго­тована для немовляти. У «Поклонінні волхвів» пастухи у звичайному одязі того часу і в брилях. Серед постатей виділяється портретне зображення ктитора храму — П. Могили, що молиться народженому немовляті-спасителю. Церковне іконописання того періоду розвивалося в напрямі портретного живопису. Подібні сцени могли малювати лише місцеві українські митці, що добре знали життя і побут свого народу.

У Києві в XIV—XVII століттях значного розвитку набуває мистецтво книж­кової мініатюри, що була популярною ще в Київській Русі. Характерною з точки зору мініатюрного оформлення книг XIV століття вважається «Спиридонієв псал­тир», складений у 1397 році в Києві протодияконом Спиридоном на замовлення епіскопа Михаїла. Псалтир написаний добірним уставним



Київ