Якщо ви помітили помилку в тексті, будь ласка виділить її мишею і натисніть CTRL+ENTER Також ми будемо дуже вдячні Вам за підтримку нашого проекту і його додавання в будь-яку популярну соціальну мережу, представлену нижче
Код для вставки нашого посилання на сайт або блог можна узяти ТУТ
Пошук від


Київ і його роль у житті України в XIV— першій половині XVII століття

Участь населення Києва у боротьбі проти литовського і польського панування на Україні

Наприкінці XV і особливо в XVI столітті в Києві пожвавлюється не тільки економічне, а й політичне життя. Після ліквідації удільно-князівської влади і ство­рення воєводства ще більше посилився гніт литовських феодалів. Це викликало обурення населення Київщини. Боротьбу проти литовського панування очолив брат померлого князя Симеона Олельковича — Михайло. Він об'єднав київських фео­далів і готував збройний виступ проти загарбників. Змовники мали намір захо­пити владу в свої руки і за допомогою військ великого князя російського Івана III визволити українські землі і приєднати їх до Московського князівства. Вони сподівались, що їх підтримає населення білоруських та українських земель. Але змова була викрита. Михайло Олелькович та Іван

Гольшанський (один з організа­торів змови) в серпні 1481 року були прилюдно страчені.

Рішуче виступали проти київського воєводи та його урядовців кияни, які кори­стувалися магдебурзьким правом. Коли воєвода запровадив т. зв. «темний закон», за яким жителям під загрозою великого штрафу заборонялося вночі користуватися світлом, кияни рішуче виступили проти цього, і воєвода в 1506 році мусив скасу­вати цей закон.

Виникнення українського козацтва наприкінці XV століття теж сприяло поси­ленню боротьби київських міщан проти литовських феодалів і міського патриціату. Серед козаків було багато киян. Козацькі загони створювалися з кріпаків-утікачів та нижчих верств міського населення. З весни до осені вони жили на островах Дні­пра, займалися рибальством і полюванням, а на зиму більшість з них поверталася до своїх осель. Воєвода і війт не дозволяли їм жити в місті, і вони будували собі за містом курені. Місцевість у Києві, де споруджувалися ці курені, стали називати Куренівкою.

Утворення і зміцнення централізованої Російської держави і наближення її кордонів до Києва (у 1500—1503 pp. вона приєднала Чернігово-Сіверські землі) сприяло посиленню боротьби населення Києва за своє визволення з-під влади литов­ських феодалів. З цього скористалися князі Глинські. В 1506 році в союзі з великим князем Василієм III вони розгорнули підготовку до повстання проти Литви, яке почалося в 1508 році на півночі Київщини. Але російські війська не встигли подати допомогу, і повстання було придушене.

Ці виступи примусили литовський уряд вжити заходів, щоб зміцнити свої пози­ції на Придніпров'ї. В 1507 році він видав Київській землі уставну грамоту, згідно з якою всі посади у воєводстві повинні були посідати місцеві жителі. Але воєвода і далі втручався у внутрішні справи міста, а урядові посади займали його ставле­ники. Це викликало незадоволення населення, яке багато разів зверталося до вели­кого князя литовського із скаргами на місцевих урядовців. У результаті скарг литовський уряд змушений був видати київським міщанам нову жалувану грамоту, якою дозволялося киянам вільно торгувати в усіх містах Литовського князівства. Але й після цієї грамоти київські торговці платили великі податки1.

В 1569 році на спільному сеймі польських і литовських феодалів у м. Любліні було укладено угоду про унію, за якою Литва об'єднувалася з Польщею в одну державу — Річ Посполиту. Литва зберігала в рамках держави автономію. Київ­щина, Волинь, Брацлавщина, Переяславщина ще до підписання акту про Люблін­ську унію були відторгнуті від Литовського князівства рядом універсалів поль­ського короля Сігізмунда II Августа і включені до складу Польщі. Внаслідок Люб­лінської унії польські феодали встановили своє панування над більшою частиною українських земель.

На Україні посилився соціальний і національний гніт. Польські магнати, шляхта і католицьке духовенство, що захопили величезні земельні багатства, поси­лили закріпачення селян. Дуже тяжким було становище і міського населення. Значна частина міст належала феодалам, і міщани мусили поряд з селянами вико­нувати феодальні повинності. У Києві оселилося багато польських ремісників і куп­ців, які захоплювали не тільки найбільш вигідні галузі ремесла і торгівлі, а й уря­дові посади.

Значна частина українських магнатів, прагнучи урівняння в правах з поль­ським панством, перейшла в католицьку віру.

Під владою шляхетсько-католицької Польщі український народ зазнавав не тільки найжорстокішого соціального, а й національного та релігійного гніту. Шляхта, католицьке духовенство нехтували українськими національними тради­ціями, силою насаджували католицизм, всіляко гальмували розвиток української культури. Утиски і свавільства польських панів зустрічали рішучий опір з боку населення. Кияни не раз зверталися до короля із скаргами на своїх гнобителів, і король інколи змушений був якось реагувати на ці скарги. Так, у 1585 році він надав Києву новий привілей, яким звільняв купців і торговців Верхнього міста від всіляких обмежень і митних платежів. Але скористалися привілеєм тільки великі купці, становище ж-нижчих верств міського населення дедалі погіршувалось. У Києві збільшувався прошарок плебейства, який весь час поповнювався за рахунок розорених ремісників та. безземельних селян, що тікали від шляхетського гніту і шукали в місті якоїсь роботи. Вони глибоко ненавиділи гнобителів. Тому, коли в грудні 1591 року вибухнуло повстання проти польсько-шляхетського гніту, київ­ські, міські низи взяли в ньому активну участь. Повстання почалося виступом за­гону запорожців, очолюваних Криштофом Косинським, старшим реєстрових коза­ків, які захопили м. Білу Церкву — резиденцію полонізованого і покатоличеного магната Я. Острозького, В 1592 році повстанці вчинили кілька нападів на шляхет­ські маєтки і містечка, оволоділи Трипіллям і Переяславом, за допомогою жителів захопили в Київському замку гармати, порох та військове спорядження. Інший, козацький загін на чолі з писарем запорізьких козаків І. Гриньковичем напав на Межигірський монастир, вигнав звідти королівського ставленика ігумена Бобриковича-Коготя і знищив королівські грамоти. Але влітку 1593 року в бою під Чер­касами 2-тисячний загін козаків був розбитий військом магната О. Вишневецького. Сам К. Косинський загинув.

Проте боротьба проти польсько-шляхетського панування не припинялася. В 1594—1596 pp. розгорнулося нове селянсько-козацьке повстання під проводом С. Наливайка. Повстання охопило Київщину, Поділля, Волинь, частково Галичину і перекинулося на Білорусію. Польський уряд послав проти повстанців значні сили під командуванням гетьмана С. Жолкевського. Зазнавши поразки, повстанці, весною 1596 року з'явилися під Києвом, маючи намір перейти в Росію. Кияни допо­магали їм переправитися через Дніпро на лівий берег. Від Києва повстанці рушили до Переяслава, а звідти до Лубен. їх весь час переслідувало польське військо. В бою на р. Солониці влітку 1596 року повстанці були розбиті. Частина їх, вирвавшись з оточення, перейшла в Росію.

Після придушення повстання польські пани посилили соціальне, національне і релігійне гноблення. Щоб узаконити діяльність католицького духовенства та. уніатів на Україні, польський король у 1596 році скликав у Бресті представників



Київ