Якщо ви помітили помилку в тексті, будь ласка виділить її мишею і натисніть CTRL+ENTER Також ми будемо дуже вдячні Вам за підтримку нашого проекту і його додавання в будь-яку популярну соціальну мережу, представлену нижче
Код для вставки нашого посилання на сайт або блог можна узяти ТУТ
Пошук від


Київ у період завершення соціалістичної реконструкції народного господарства (1933—червень 1941 pp.)

Леонтовича на чолі з композитором Г. Верьовкою, з 1925 року - секцію «Західна Україна», до якої входили Д. Загул, В. Атаманюк, Ф. Малицький, А.Турчинська Та інші. Керував філією критик і публіцист, редактор газети «Більшовик» і журналу «Глобус» С. Щупак. Разом з гартовцями плужани часто влаштовували літературні виступи, видавали «живу газету».
Молоді російські письменники Києва (М. Ушаков, Б. Турганов, Л. Длігач та інші) тоді ж організували літературну групу «Майна» (з 1924 року - «Центро-Стиль»). Вона використовувала ті ж форми роботи, систематично випускала «живу газету» «Центростиль».

Поряд з філіями «Плуга» й «Гарту», літературна молодь яких стояла на реалістичних позиціях, у Києві існували організації як «ультралівого», так і відверто правого напрямів. Перший представляли відомі ще з попереднього періоду футуристи. 1921 року вони оголосили в київській пресі про створення організації «Комкосмос», у 1922 році заснували «Аспанфут», яку 1923 року перейменували на АсКК- «Асоціація працівників комуністичної культури» (М. Семенко, Г. Шкурупій, О. Слі-саренко, Ю. Шііол та інші). У своїх журналах («Семафор у майбутнє», «Катафалк мистецтв», «Гонг Комункульту»), що в 1922-1924 pp. вийшли по одному номеру, футуристи пророкували загибель мистецтва, нігілістично відкидали класичну спадщину. На деякий час до «Аспанфуту» організаційно примкнув ряд письменників - М. Терещенко, Я. Савченко, В. Ярошенко, а з молодих - М. Бажан, Ю. Яновський, О. Близько та інші. Проте кращі твори цих письменників були прямим запереченням насаджуваних теоретиками «Аспанфуту» настанов. На 1924 рік в АсКК виявилися гострі суперечності. Спочатку вона поділилась на дві групи (одна з яких продовжувала роботу в Харкові), а згодом зовсім розпалась, цілковито довівши свою ідейну та художню неспроможність.
На правому крилі в літературному житті Києва того часу перебували літератори з малочисленної «Асоціації письменників» («АСПИС»), з якої виділилися т. зв. «неокласики» (М. Зеров, М. Рильський, П. Филипович, М. Драй-Хмара, О. Бургардт та інші) та угрупування «Ланка» (1924 p.), куди входили В. Підмогильний, Г. Косинка, Б. Антоненко-Давидович, Є. Плужник та інші.

Позитивне значення мало створення в лютому 1925 року літературного об'єднання «Жовтень» (Іван Ле, М. Терещенко, В. Ярошенко, Я. Савченко, Ю. Яновський, Ф. Якубовський та інші), яке прийняло платформу російського «Октября». Як і філії «Плуга» та «Гарту», «Жовтень» провадив велику роботу у формі виступів перед читацькою аудиторією, в літературних гуртках, на підприємствах. Російська секція «видавала» усну газету «Красные очки».
Процес ідейного розмежування ще більше загострився в другій половині 20-х років. Нав'язана Хвильовим т. зв. «літературна дискусія», нові літературні організації, створені в Харкові («Вапліте», «Пролітфронт», «Авангард», «Нова генерація»), та київська «Марс» («Майстерня революційного слова»), однаково далекі від магістральних шляхів розвитку радянської літератури (хоч, зрозуміло, до них часом входили різні за ідейними переконаннями і творчістю письменники), ще гостріше поставили перед київськими письменниками питання їх ідейного самовизначення.
Передові письменники Києва разом з усією літературною громадськістю республіки вели послідовну і гостру боротьбу проти ворожих течій в літературі, за організаційне та ідейне згуртування всіх відданих Радянській владі творчих сил. Варто згадати, наприклад, про диспут, що відбувся в Києві 24 травня 1924 року, коли тільки починалася «літературна дискусія». Письменники з «Жовтня», філій «Гарту» і «Плуга» на диспуті, а потім і в пресі, рішуче засудили буржуазно-націоналістичні концепції хвильовизму, тих літераторів з «неокласиків» та «Ланки», які на словах і в творчості солідаризувалися з цими концепціями. Сповнені громадянської відрази рядки на їх адресу написав у своєму щоденнику С. Васильченко, викривши їх «лакейське замилування бляшаною позолотою (європейської) «культури» і хамське відношення до свого, рідного».
Значну роль у боротьбі з ворожою ідеологією, в згуртуванні передових письменницьких сил відіграв журнал «Життя й революція», що почав виходити в Києві з 1925 року.
Ідейними основами для київських, як і всіх радянських письменників, у їх боротьбі з ворожими проявами й впливами в літературі були відомі партійні документи - постанова ЦК РКП (б) «Про політику партії в галузі художньої літератури» (1925 p.), постанови ЦК КП(б)У «Про українські художні угрупування» (1925 р.) та «Політика партії в справі української художньої літератури» (1927 p.).
Дальша консолідація передових київських письменників приводить до організації в 1926 році «Київської асоціації пролетарських письменників» (КАПП), куди ввійшли учасники «Гарту», «Плуга» та «Жовтня». Російські письменники Києва створили своє об'єднання - «Ассоциацию русских писателей» (АРП), потім - «Коммуну русских писателей». Російські



Київ