«Краткое известие о Киеве», а в 1796 році — «Достопамятнейшие древности в Киеве». Це були перші наукові праці з історії Києва.
XVIII столітті значного розвитку набула українська архітектура. В цей період створено чимало визначних споруд, серед яких багато будов цивільного призначення.
Початок XVIII століття в галузі будівництва зв'язаний з діяльністю в Києві видатного російського зодчого Д. В. Аксамитова, якого відрядив російський уряд для будівництва Печерської фортеці. Під його керівництвом була збудована кам'яна огорожа навколо лаври з вежами і церквами. Д. Аксамитов велику увагу приділяв використанню місцевих будівельних матеріалів та конструкцій української архітектури.
В перші роки століття розгорнулось кам'яне будівництво на Подолі. В 1703—1704 pp. зведено будинок академії та Богоявленську церкву. Споруджуються і цивільні кам'яні будівлі, серед них будинок, де жив Петро І, коли приїздив до Києва.
Починаються великі будівельні роботи в Софійському монастирі: розпочато спорудження кам'яної Софійської дзвіниці, реставровано Софійський собор, і зведено південну надвратну башту. В 1746—1747 pp., одночасно з огорожею Софійського монастиря, була побудована т. зв. Брама Заборовського з фігурним фронтоном. Це найяскравіший зразок українського барокко. В 20-х роках побудовано трапезну і почалося будівництво Митрополичого будинку. Велися також відбудовчі роботи в Михайлівському Золотоверхому монастирі. В 1712 році тут споруджено нову трапезну. В 1727 році на території Києво-Печерської лаври побудовано Митрополичий дім, який став одним з кращих зразків архітектури Києва першої половини XVIII століття. Дім прикрашали 3 високі фронтони та пілястри.
Починаючи з другої чверті XVIII століття в Києві, як і в цілому по Україні, будівництво набирає великого розмаху. Цьому сприяло скасування указу Петра І про заборону кам яного будівництва за межами Петербурга. В 20-х роках до Києва був направлений архітектор Ф. Васильєв, а згодом — московський «каменного архитектурного и штукатурного дела мастер Иван Иванов сын Каландйн», який керував роботами в Успенському соборі, коли його реставрували після пожежі 17-18 року. І. І. Каландін був першим учителем видатного українського архітектора-кріпака С. Д. Ковніра, що починаючи з 20-х і до 80-х років XVIII століття жив у Києві і працював над спорудженням багатьох кам'яних будівель, більша частина яких містилася на території Києво-Печерської лаври. Найвизначніші з них — т. зв. Ковнірський корпус (1720—1773 pp.), друкарня (1770 p.), дзвіниця на Дальніх печерах (1754—1761 pp.), збудована за проектом російського архітектора В. І. Неєлова, дзвіниця на Ближніх печерах (1759—1762 pp.). Спільно з В. І. Неєловим С. Ковнір побудував Кловський палац в урочищі Клов (1754—1755 pp.).
Будівлі, споруджені С. Ковніром, являють собою зразки української житлово-цивільної архітектури XVIII століття. На багатьох з них позначився вплив народної творчості. Так, у композиціях фронтонів Ковнірського корпусу, розташованого в східній частині головної площі Києво-Печерської лаври, бачимо мотиви народної творчості, хоч загалом корпус побудований в стилі класичної архітектури. С. Ковнір брав участь у спорудженні в 1731—1745 pp. визначним російським архітектором Й. Г. Шеделем Великої дзвіниці Києво-Печерської лаври. Висока (понад 95,5 метра) дзвіниця завершила архітектурний ансамбль лаври. За досконалістю конструкції, вдалим розташуванням частин, прекрасними пропорціями архітектурних деталей ця чотириярусна дзвіниця не мала собі рівних на Україні і в Росії.
В 50-х роках завершено будівництво кам'яного Митрополичого дому на території Софійського монастиря. Цей палац у стилі українського барокко — один з кращих зразків української архітектури XVIII століття. Спочатку він був одноповерховим. Перебудову його Доручили архітектору Михайлівського монастиря С. Антонову. Він перебудував палац заново, зберігши тільки стару кладку цегляних стін.
Високі фронтони на двох поздовжніх фасадах, прикрашені живописом, формують вид будівлі. Всередині палацу — анфілади кімнат, стіни залів були прикрашені портретами. Деякі з них зберігаються у заповіднику «Києво-Печерська лавра», в т.ч. і копія портрета самого будівничого палацу С. Антонова, зображеного в чернечому вбранні з креслярським приладдям у руках.
У 1764—1769 pp. перебудовано Трапезну церкву на подвір'ї Софійського монастиря, а навпроти неї архітектори М. Юрасов і П. Попов спорудили великий двоповерховий корпус монастирських келій. В характері будівлі, в її архітектурних деталях відчутний вплив творчості видатного українського зодчого І. Г. Григоро-вича-Барського.
Діяльність цього архітектора почалась у 1748 році і пов'язана, головним чином, з забудовою та благоустроєм Подолу. В кінці 40-х років під його керівництвом було споруджено водогін з павільйоном-фонтаном «Феліціалом» на центральній площі Подолу. За