Якщо ви помітили помилку в тексті, будь ласка виділить її мишею і натисніть CTRL+ENTER Також ми будемо дуже вдячні Вам за підтримку нашого проекту і його додавання в будь-яку популярну соціальну мережу, представлену нижче
Код для вставки нашого посилання на сайт або блог можна узяти ТУТ
Пошук від


Київ у період визвольної війни 1648— 1654 pp. та після возз'єднання України з Росією

невідомого автора. В другій частині «Хроніки» Ф. Сафоновича дана збірка історичних повістей про найвизначніші події на Україні з XIII і до кінця XVII століття. Автор висловлює думку про спільність по­ходження українського, російського і біло­руського народів, про закономірність та істо­ричну вмотивованість возз'єднання України з Росією.

Розвиток історіографії XVII століття завершує «Синопсис», надрукований у Києві в 1674 році. В ньому відображене історичне минуле українського народу в зв'язку з істо­рією братнього російського народу. Показана спільність походження російського, україн­ського та білоруського народів та спільність їх боротьби із зовнішніми ворогами.

В другій половині XVII століття в Києві працювала велика група вчених-філологів, педагогів, знавців багатьох мов, письменни- ків-полемістів, церковних, літературних і по­літичних діячів, які брали активну участь у культурному житті України та Росії.

Автором багатьох полемічних творів, спря­мованих проти уніатів і єзуїтів, був Іоанікій Галятовський. Його збірник «Ключ разумения» був зразком ораторського мистецтва свого часу, а твори «Старий костьол», «Бесіда» відігра­ли значну роль у боротьбі українського народу з уніатством і папством.


Намагаючись бути зрозумілим народу, Галятовський писав мовою, досить близькою до народної. Він активно виступав за культурно-літературні взаємини українського і російського народів1.

Визначним філологом, педагогом і літературним діячем був Єпіфаній Славинецький, який переклав багато творів тогочасних європейських учених з географії, історії, медицини. Ним написано ряд оригінальних творів, бесід, повчень, канонів.

Професор і ректор Братської колегії Лазар Баранович (1620—1693 pp.) — автор численних полемічних творів, спрямованих проти католиків і уніатів, та збірників повчань, житій святих, віршів. Виступаючи як проповідник і письменник-богослов, Баранович захищав інтереси феодалів. Він активно підтримував боротьбу народу за возз'єднання України з Росією.

Відомими київськими вченими і письменниками також були І. Максимович, А. Сатанівський, В. Голенківський, Г. Домецький, А. Радивиловський та інші.

Значного розвитку в Києві набрав театр, який існував у вигляді шкільної драми та вертепу— лялькового театру.

Після визвольної війни 1648—1654 pp. швидко розвивалася архітектура. Буду­ються монументальні собори, дзвіниці, що надавали місту оригінальності і особли­вої краси, збагачували його силует. Прикладом нового церковного будівництва була почата в 70-х роках церква у Межигірському монастирі. Такого ж типу церкви були збудовані у Братському і Пустино-Микільському монастирях зодчим Й. Старцевим, який вдало поєднав український стиль з рисами російського мистецтва.

Значну роль відіграли Братська колегія і Києво-Печерська друкарня у роз­витку українського образотворчого мистецтва. Найкращими граверами тоді були І. Щирський та Л. Тарасевич, які залишили багато творів і серед них ілюстрації у «Києво-Печерському патерику», а також чимало гравюр, що відображали київ­ську дійсність того часу.

З творів живопису київських майстрів найбільш відомі іконостаси, ікони, розписи і портрети. Своєрідністю і яскравістю відзначаються іконостаси Києво- Микільського собору, розпис якого почато у 90-х роках XVII століття, іконостас Георгіївського собору, Видубицького монастиря та інші.

Київ був і центром музичної культури України. У братській школі і колегії викладання співів було на високому рівні, чому в значній мірі сприяв М. П. Дилецький — відомий український композитор і педагог.

У другій половині XVII століття Київ як культурний центр відігравав велику роль не тільки в житті України, але й Росії в цілому, сприяючи розвиткові культур­них взаємозв'язків, взаємовпливу і більш тісному зближенню російського і укра­їнського народів.

 



Київ