Якщо ви помітили помилку в тексті, будь ласка виділить її мишею і натисніть CTRL+ENTER Також ми будемо дуже вдячні Вам за підтримку нашого проекту і його додавання в будь-яку популярну соціальну мережу, представлену нижче
Код для вставки нашого посилання на сайт або блог можна узятиТУТ
Пошук від
Київ у період розкладу феодально-кріпосницької системи (1800-1860рр.)
Сторінка 22 з 23
Архітектура
У забудові Києва в першій половині XIX століття багато уваги приділялося плануванню вулиць і спорудженню таких громадських і приватних будов, які б якнайкраще відповідали своєрідним історико-географічним особливостям Києва. В цьому велику роль відігравали головний архітектор Києва А.
І.Меленський і архітектор В. Гесте. Планування Києва провадилося за принципом т. зв. російської класичної містобудівельної школи. В 1837 році було остаточно затверджено новий проект планування міста, складений архітектором В. І. Беретті, і розпочато забудову території на південь від Старого міста. Тоді ж розгорнулося будівництво і на Подолі. Одною з перших визначних споруд Києва початку XIX століття, яка не втратила своєї величі і в наш час, є пам'ятник Магдебурзького права, збудований на схилах Дніпра за проектом А. І. Меленського. За його ж проектом у 1809 році над могилою Аскольда, якого, за переказами, убив князь Олег, побудували нову церкву в плані круглої ротонди. (В 1936 році над нею побудували колонаду за проектом архітектора П. Г. Юрченка). Визначною, загальновідомою спорудою Києва першої половини XIX століття (1853 р.) є пам'ятник Володимиру Святославовичу, збудований у псевдовізантій- ському стилі. У створенні проекту взяли участь такі визначні митці, як скульптор В. Д. Демут-Малиновський та архітектор К. А. Тон. Здійснив проект пам'ятника скульптор П. К. Клодт. Пам'ятник являє собою нібито церкву, збудовану у вигляді круглої башти. На головному фасаді постамента скульптор розмістив барельєф, на якому відображено момент хрещення Русі. П'єдестал викладено з цегли й облицьовано чавунними плитами, а решта споруди виконана з бронзи. Встановлено пам'ятник в одному з наймальовничих місць Києва, яке дістало назву «Володимир- ська гірка». Пануючим архітектурним стилем будівництва Києва першої половини XIX століття був стиль класичний. Прості, суворі лінії споруд, здійснених у цьому стилі, замінили вибагливі й химерні форми барокко.
До визначних будов Києва у класичному стилі належить, передусім, контрактовий будинок на Подолі, споруджений у 1817 році під наглядом А. І. Меленського за проектом архітектора В. Гесте. Будинок цей мае чітку ком позицію і просте архітектурне оформлення. Найвизначнішою пам'яткою російської класичної архітектури першої половини XIX століття в Києві є Київський університет, побудований за проектом талановитого архітектора, академіка В. І. Беретті. Головний фасад будинку справляє на глядача найбільше враження своєю виразністю і монументальністю. Центром його є іонічний портик, прикрашений колонами. Університетський будинок і тепер за' хоплює своєю архітектурною простотою і величчю. Одночасно з університетом теж за проектом В. І. Беретті розпочалося будівництво ще одної чудової споруди в класичному стилі - Інституту благородних дівиць. Будинок інституту розташували на горі, що високо підноситься над Хрещатиком. Навколо було тоді дуже багато зелені, яка надавала будові особливої краси і мальовничості. В цей же період у Києві споруджено кілька церков, зокрема нову Десятинну церкву (1828-1842 pp.) за проектом архітектора В. П. Стасова. Іншою визначною спорудою на території Старого міста був католицький костьол (1817-1839 pp.). Почали забудовуватись і околиці Старого міста, в тому числі Лук'янівка і Дорого- жичі, а також Бессарабка, Бібіковський бульвар (тепер бульвар Т. Г. Шевченка), Підвальна вулиця та інші. Отже, на середину XIX століття Київ мав велику кількість громадських і приватних будинків чудової архітектури, в основному в російському класичному стилі, які свідчили про значні успіхи в містобудуванні на Україні, в т. ч. в Києві.